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Nordicana D103 / DOI : 10.5885/45792CE-4ED6653E854B44F1
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Température du sol sous remblai non atténué le long de la Alaska Highway au Beaver Creek - tronçon expérimental routier, Yukon, Canada (2008-2018) Ground temperature under unmitigated embankment along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada (2008-2018)
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Daniel Fortier1, 2,
Lin Chen1,2
1Département de géographie, Université de Montréal
2Centre d'études nordiques (CEN)
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Résumé / Abstract
Les données proviennent de deux sections d'essai du site de la route expérimentale de Beaver Creek (BC-RES) (62 ° 20 'N, 140 ° 50' O; 649 m a.b.s.l.). L'ensemble de données couvre la période du 1/10/2008 au 31/12/2018. Les câbles à thermistance (précision de ± 0,1 ° C entre -10 ° C et + 10 ° C; ± 0,2 ° C entre -50 ° C et + 30 ° C) ont été installés dans des forages de 9.7 m de profondeur situés au centre de la route et dans la pente du talus du remblais de la route (YG4 Original). La description détaillée de la section d'essai est disponible dans Coulombe et al. (2012) Malenfant-Lepage et al. (2012), et Stephani (2013). Les données de température du sol (°C) sont disponibles en tant que: données enregistrées, qui sont mesurées à 4 heures d'intervalle.
The data are from a test section of the Beaver Creek experimental road site (BC-RES) (62° 20' N; 140° 50' W; 649 m a.s.l.). The dataset covers the period 1/10/2008 - 31/12/2018. The thermistor strings (accuracy of ± 0.1 °C between -10 °C to +10 °C; ± 0.2 °C between -50 °C to -10°C and +10°Cto 30 °C) were installed in 9.7-m deep boreholes located at the centerline of the road and in the slope of the unmitigated embankment (YG4 Original). Detailed descriptions of the test section can be found in Coulombe et al. (2012), Malenfant-Lepage et al. (2012) and Stephani (2013). The ground temperature measurements (°C) were at 4-hour intervals.
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Citation des données / Data citation
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Fortier, D., Chen, L. 2022. Température du sol sous remblai non atténué le long de la Alaska Highway au Beaver Creek - tronçon expérimental routier, Yukon, Canada (2008-2018), v. 1.0 (2008-2018). Nordicana D103, doi: 10.5885/45792CE-4ED6653E854B44F1.
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Fortier, D., Chen, L. 2022. Ground temperature under unmitigated embankment along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada (2008-2018), v. 1.0 (2008-2018). Nordicana D103, doi: 10.5885/45792CE-4ED6653E854B44F1.
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Carte de localisation / Location map
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Publications clés / Key references
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| Chen, L., C. I. Voss, D. Fortier, and J. M. McKenzie (2021). Surface energy balance of sub-Arctic roads and highways in permafrost regions. Permafrost and Periglacial Processes 32(4): 681-701 DOI: 10.1002/ppp.2129. |
| Chen, L., D. Fortier, J. M. McKenzie, and M. Sliger (2020). Impact of heat advection on the thermal regime of roads built on permafrost. Hydrological Processes 34(7): 1647-1664. DOI: 10.1002/hyp.13688. |
| Coulombe, S., D. Fortier, and E. Stephani, 2012. Using air convection ducts to control permafrost degradation under road infrastructure: Beaver Creek experimental site, Yukon, Canada, Cold Regions Engineering 2012: Sustainable infrastructure development in a changing cold environment, pp. 21-31 DOI: 10.1061/9780784412473.003. |
| Gagnon, S., D. Fortier, M. Sliger and K. Rioux (2021). Air-convection-reflective sheds: a mitigation technique that stopped degradation and promoted permafrost recovery under the Alaska Highway, south-western Yukon, Canada. Cold Regions Science and Technology 197: 103524 DOI: 10.1016/j.coldregions.2022.103524. |
| Malenfant-Lepage, J., G. Doré, D. Fortier, and P. Murchison, 2012. Thermal performance of the permafrost protection techniques at Beaver Creek experimental road site, Yukon, Canada. In Proceedings of the 10th International Conference on Permafrost. Salekhard, Russia, The Northern Publisher, pp. 261-266 DOI: 10.1061/9780784412473.005. |
| Stephani. E., (2013) Permafrost Geosystem Assessment at the Beaver Creek Road Experimental Site (Alaska Highway, Yukon, Canada), Master dissertation, University of Alaska Fairbanks. |
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Remerciements / Acknowledgements
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Nous remercions Paul Murchison et Travaux publics de Yukon Highways d’avoir fourni des données thermiques et d’avoir accédé au site d’essai. remercions également Transport Canada pour avoir financé ce projet et le Conseil de recherches en sciences naturelles et en génie du Canada pour son soutien financier.
We thank to Paul Murchison and Yukon Highways’ Public Works for providing thermal data and access to the test site. We thank Yukon Highways and Public Works for giving access to the study site and to the data. We also thank Transport Canada for funding this project and the Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada for its financial support.
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Données associées / Related data
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| Nordicana D67 - Données météorologiques à Beaver Creek, Yukon - tronçon expérimental routier 2008-2018 / Meteorological data at the Beaver Creek, Yukon - Road experimental section 2008 – 2018 |
| Nordicana D68 - Températures au sol de la sous-base et du sol de remblai à Beaver Creek, Yukon - tronçon expérimental routier 2008-2018 / Ground temperatures of embankment subbase and subgrade at the Beaver Creek, Yukon - Road experimental section 2008 – 2018 |
| Nordicana D89 - Température du sol et de l'air sous deux abris le long de la Alaska Highway au Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada / Ground and air temperature under two sheds along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada |
| Nordicana D94 - Température du sol en milieu naturel le long de la Alaska Highway au Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada / Ground temperature in natural conditions along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada |
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Publié / Published
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Historique des versions / Version history
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Vous pouvez faire une demande pour obtenir les données des versions antérieures à nordicana@cen.ulaval.ca. You can request for data from previous versions at nordicana@cen.ulaval.ca.
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Version 1.0 (2008-2018) - Mise à jour le 22 juin 2022 / Updated June 22, 2022
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Sites de mesure / Measurement sites
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