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Nordicana D102 / DOI : 10.5885/45789CE-B06C83701915428A
Température du sol sous remblai non atténué et en milieu naturel le long de la Alaska Highway au Beaver Creek - tronçon expérimental routier, Yukon, Canada (1997-2007)
Ground temperature under unmitigated embankment and in natural conditions along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada (1997-2007)
Daniel Fortier1, 2, Lin Chen1,2
1Département de géographie, Université de Montréal
2Centre d'études nordiques (CEN)

Résumé / Abstract
Les données proviennent de deux sections d'essai du site de la route expérimentale de Beaver Creek (BC-RES) (62 ° 20 'N, 140 ° 50' O; 649 m a.b.s.l.). L'ensemble de données couvre la période du 13/04/1997 au 31/12/2007. Les câbles à thermistances (précision de ± 0,1 ° C entre -10 ° C et + 10 ° C; ± 0,2 ° C entre -50 ° C à -10 ° C et +10 ° C à + 30 ° C) ont été installés dans des forages situés en milieu naturel (8.0m, YG4 Original), au centre de la route (9.7m, YG4 Original) et dans la pente du talus du remblais de la route (9.7 m, YG4 Original). La description détaillée de la section d'essai est disponible dans Coulombe et al. (2012), Malenfant-Lepage et al. (2012), Stephani (2013) et Chen et al. (2020, 2021). Les données de température du sol (°C) sont disponibles en tant que: (1) données enregistrées, qui sont mesurées à une heure d'intervalle; (2) moyennes quotidiennes.



The data are from a test section of the Beaver Creek experimental road site (BC-RES) (62° 20' N; 140° 50' W; 649 m a.s.l.). The dataset covers the period 13/04/1997 - 31/12/2007. The thermistor strings (accuracy of ± 0.1 °C between -10 °C to +10 °C; ± 0.2 °C between -50 °C to -10°C and +10°C to 30 °C) were installed in the boreholes located in the natural ground (8.0 m, YG4 Original), at the centerline of the road (9.7 m, YG4 Original), and in the slope of the unmitigated embankment (9.7 m, YG4 Original). Detailed descriptions of the test section can be found in Coulombe et al. (2012), Malenfant-Lepage et al. (2012), Stephani (2013) and Chen et al. (2020, 2021). The ground temperature data (°C) are available as: (1) recorded data, measured at one-hour intervals; (2) daily averages.
Citation des données / Data citation
Fortier, D., Chen, L. 2022. Température du sol sous remblai non atténué et en milieu naturel le long de la Alaska Highway au Beaver Creek - tronçon expérimental routier, Yukon, Canada (1997-2007), v. 1.0 (1997-2007). Nordicana D102, doi: 10.5885/45789CE-B06C83701915428A.
Fortier, D., Chen, L. 2022. Ground temperature under unmitigated embankment and in natural conditions along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada (1997-2007), v. 1.0 (1997-2007). Nordicana D102, doi: 10.5885/45789CE-B06C83701915428A.
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Publications clés / Key references
Chen, L., C. I. Voss, D. Fortier, and J. M. McKenzie (2021). Surface energy balance of sub-Arctic roads and highways in permafrost regions. Permafrost and Periglacial Processes 32(4): 681-701 DOI: 10.1002/ppp.2129.
Chen, L., D. Fortier, J. M. McKenzie, and M. Sliger (2020). Impact of heat advection on the thermal regime of roads built on permafrost. Hydrological Processes 34(7): 1647-1664. DOI: 10.1002/hyp.13688.
Coulombe, S., D. Fortier, and E. Stephani, 2012. Using air convection ducts to control permafrost degradation under road infrastructure: Beaver Creek experimental site, Yukon, Canada, Cold Regions Engineering 2012: Sustainable infrastructure development in a changing cold environment, pp. 21-31 DOI: 10.1061/9780784412473.003.
Gagnon, S., D. Fortier, M. Sliger and K. Rioux (2021). Air-convection-reflective sheds: a mitigation technique that stopped degradation and promoted permafrost recovery under the Alaska Highway, south-western Yukon, Canada. Cold Regions Science and Technology 197: 103524. DOI: 10.1016/j.coldregions.2022.103524.
Malenfant-Lepage, J., G. Doré, D. Fortier, and P. Murchison, 2012. Thermal performance of the permafrost protection techniques at Beaver Creek experimental road site, Yukon, Canada. In Proceedings of the 10th International Conference on Permafrost. Salekhard, Russia, The Northern Publisher, pp. 261-266 DOI: 10.1061/9780784412473.005.
Stephani. E., (2013) Permafrost Geosystem Assessment at the Beaver Creek Road Experimental Site (Alaska Highway, Yukon, Canada), Master dissertation, University of Alaska Fairbanks.
Remerciements / Acknowledgements
Nous remercions Paul Murchison et Travaux publics de Yukon Highways d’avoir fourni des données thermiques et d’avoir autorisé l’accès au site d’essai. remercions également Transport Canada pour avoir financé ce projet et le Conseil de recherches en sciences naturelles et en génie du Canada pour son soutien financier.

We thank to Paul Murchison and Yukon Highways’ Public Works for providing thermal data and access to the test site. We thank Yukon Highways and Public Works for giving access to the study site and to the data. We also thank Transport Canada for funding this project and the Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada for its financial support.
Données associées / Related data
Statut / Status
Modifications demandées par la rédaction / Changes requested by the editorial staff
Historique des versions / Version history
Vous pouvez faire une demande pour obtenir les données des versions antérieures à nordicana@cen.ulaval.ca.
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Version 1.0 (1997-2007) - Mise à jour le 22 juin 2022 / Updated June 22, 2022

Sites de mesure / Measurement sites
 SiteLatitudeLongitudeAltitude (m)
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Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada
62.337-140.835649.0


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